fbpx

Technika

„Saab 9-5“ gamybos 10-metis: kuo pasižymėjo šis gamintojas ir kodėl jis išnyko

Sakoma, kad „Saab“ automobilių savininkai žinojo kažką tokio, ko nežinojo kitų automobilių savininkai, todėl vairuodami šiuos automobilius jie šypsojosi ypatinga šypsena. Prieš 10 metų buvo pradėta „Saab 9-5“ automobilių gamyba, turėjusi padėti šiam švedų gamintojui išplaukti iš užsitęsusios krizės. Tačiau jau po metų gamyklos darbas buvo sustabdytas, kaip paaiškėjo visam laikui.

2010 m. „Saab“ tikėjo, kad „9-5“ modelis gali pakeisti viską. Gamintojo užsakyti tyrimai rodė, kad potencialūs naujo automobilio pirkėjai buvo „Audi A6“ savininkai, pagrinde tai sėkmingi viduriniojo sluoksnio atstovai: medikai, architektai, teisininkai. Skandinavai tikėjo, kad jie kuria ypatingus automobilius, ypatingiems klientams. Galbūt ši iliuzija bei per didelis pasitikėjimas ir sutrukdė jiems išlikti automobilių gamintojų rinkoje.

Savo kelio link – Saab 900 Turbo

Atrasti savo išskirtinumą nėra lengva užduotis. Prieš sukuriant legendinį „Saab 900 Turbo“, skandinavams teko nemažai paplušėti investuojant į technologijas ir ieškant rėmėjo, kuris sutiktų prisijungti prie šio projekto įgyvendinimo.

Rėmėją pavyko rasti Italijoje, tai buvo „Fiat“ koncernas, kuris pamatė bendradarbiavimo su švedais potencialą. Rinkoje pasirodė „Saab Lancia 600“ ir „Saab 900“. Tačiau bendradarbiavimas su italais neišsprendė visų „Saab“ problemų, o tik jas atidėjo.  

„General Motors“ nuosavybė

Matant kas liko iš „Nokia“ po bendradarbiavimo su „Microsoft“, galima buvo spėti, jog skandinavams geriau neprasidėti su amerikiečiais. Tačiau 1990 m. „Saab Automobile“ perėjo į „General Motors“ rankas. Ir šio bendradarbiavimo pradžia atrodė ganėtinai nebloga.

Pasirodė naujos kartos „Saab 900“, į rinką buvo paleisti visiškai nauji „9-3“ ir „9-5“ modeliai, kuriuos šio prekės ženklo gerbėjai iš pradžių pasitiko su nepasitikėjimu, tačiau greitai jie įgavo savo populiarumą. Rodėsi, kad „General Motors“ rado raktą į „Saab“ sėkmę.

Tačiau 2004 m. patys amerikiečiai ir sugriovė šį sėkmės modelį. Rinkai buvo pristatyti du nauji modeliai „9-7X“ visureigis ir „9-2X“ universalas. Rodos nieko ypatingo, tačiau „General Motors“ nesugalvojo nieko išradingiau kaip tik uždėti ant jau savo gaminamų „GMC Envoy“ ir „Subaru Impreza“ modelių „Saab“ logotipą.

Tačiau nei „Saab“ gerbėjai, nei pati automobilių rinka neįvertino šio žingsnio. „9-7X“ ir „9-2X“ pardavimai JAV buvo tragiški. Tai sukėlė įtampą tarp JAV ir švedų padalinių, nes reikėjo ieškoti, o kas kaltas dėl tokių nesėkmingų investicijų.

Nepavykus padidinti pardavimų, neapibrėžtam laikui teko atidėti naujo „9-5“ modelio paleidimą. Trejiems metams buvo nukeltas naujo „9-3“ universalo pristatymas.

„Saab 9-5“, kuris taip ir neįsitvirtino

Tačiau amerikiečiai pabandė dar kartą, tik šį kartą nusprendė nesikišti į švedų gamybos procesą ir leido nuo 0 sukurti naują „9-5“ modelį. Vienintelė sąlyga, kad naujas automobilis turėjo būti kuriamas ant „Opel Insignia“ platformos. 

Naujo automobilio gamyba užtruko kelis metus ir pirmą kartą debiutavo 2009 metais. Žurnalistai teigiamai įvertino naujo automobilio lakonišką dizainą ir naują koncepciją. Tačiau 2008-2009 m. ekonominė krizė įnešė savo korekcijas.

„General Motors“ pareiškė, kad jei neatsiras naujas investuotojas, „Saab“, kaip automobilių markė nustos egzistuoti. Švedais susidomėjo kiniečiai, tačiau JAV korporacija nedegė noru jiems parduoti technologijas. 2010 m. lenktyninių automobilių gamintojas „Spyker“ parodė susidomėjimą „Saab“ ir už 320 mln. JAV dolerių įsigijo pastarąjį prekės ženklą.

Tais pačiais metais pirmieji nauji „9-5“ modeliai pasiekė prekybos salonus. „Spyker“ planavo per metus parduoti apie 50 tūkst. šio automobilio modelių. Tačiau per metus buvo parduotas vos kiek daugiau nei 31 tūkstantis „Saab“ automobilių. Ir tik 20 proc. sudarė naujasis „9-5“ modelis, kitą dalį sudarė dar 2003 m. pagamintas „9-3“ modelis.

O „Saab“ išlaikymas „Spyker“ reikalavo vis didesnių lėšų. Reikėjo perplanuoti gamybą, perkelti pagrindinį biurą. „Spyker“ buvo priverstas parduoti savo lenktyninių automobilių padalinį, kad galėtų padengti vis didėjančias išlaidas, o pačią bendrovę pervadinti į „Saab“.

O kaip naujasis „9-5“ modelis? Iš technologinės pusės su šiuo automobilių buvo viskas gerai, jo dizainas taip pat nesusilaukė didesnių priekaištų. Problema buvo tame, kad „Spyker“ neliko pinigų šio modelio reklamai. Todėl pardavimai buvo menki ir tik tarp šio prekės ženklo gerbėjų rato. Kitiems naujo modelio pristatymas nesukėlė jokių emocijų.

2011 m. „Saab“ gamykla sustabdė savo darbą, šį kartą visam laikui. Iš viso nuo konvejerio buvo nuleisti 11 280 tūkst. „Saab 9-5“ modelių. Todėl jei ieškote patikimo, bet reto automobilio – atkreipkite dėmesį į „Saab 9-5“.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *