fbpx

Finansai

Bankų padaliniai neužsidaro, bankų padaliniai transformuojasi

  • Bankų padaliniai - MoneyTalks.lt
  • Bankų padaliniai - MoneyTalks.lt
  • Bankų padaliniai - MoneyTalks.lt
  • Bankų padaliniai - MoneyTalks.lt
  • Bankų padaliniai - MoneyTalks.lt

Per paskutiniuosius porą metų Europoje buvo uždaryta per 9 tūkst. bankų padalinių, o patys bankai sumažino savo darbuotojų skaičių beveik 50 tūkstančių. Šie skaičiai yra naujo bankų transformacijos vajaus pasekmė, kuri dominuoja pastaruosius kelerius metus. Bankai eina į skaitmeną.

Paslaugų skaitmenizavimas, jų perkėlimas į elektroninę erdvę ir atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimas lėmė, kad bankų padalinių skaičius stabiliai mažėja nuo 2000 metų. Šios tendencijos yra jaučiamos Europoje, ypač Šiaurinėje jos dalyje, taip pat ir Lietuvoje.

Banko padalinių skaičiaus mažėjimas pastebimas išsivysčiusiose ir ekonomiškai stabiliose šalyse. Tačiau besivystančiose šalyse matoma priešinga tendencija – fizinių bankų padalinių skaičius stabiliai auga. Šiame kontekste išsiskiria Ispanija, kuri turi vieną didžiausių bankinių padalinių tinklų Europoje – vienam milijonui gyventojų tenka 590 padalinių, o, pvz., Vokietijoje šis skaičius siekia 385 padalinius.

Pastebima ir dar viena tendencija – nepaisant ribojimų, apyvartoje esantis grynųjų pinigų skaičius auga. Nuo 2012 iki 2016 metų sparčiausias grynųjų pinigų augimas pastebėtas Meksikoje (68 proc.), Singapūre (46 proc.), Jungtinėje Karalystėje (30 proc.), Rytų Europoje (27 proc.), JAV (25 proc.).

Pažink savo klientą

Taisyklė „pažink savo klientą“ yra ypač jaučiama bankinių paslaugų industrijoje ne tik iš teisinės pusės, bet ir klientų aptarnavimo, naujų paslaugų kūrimo srities. Kurdami savo paslaugų paketus, bankai bando įvertinti regionų specifiką ir prisiderinti prie skirtingų regionų vartotojų poreikių. Skaitmeninėje eroje bankų verslas sukasi ne vien aplink produktą, kaip kad buvo anksčiau, bet ir aplink klientą.

Bankai stengiasi mažinti grynųjų pinigų operacijas banko viduje, nes jos užima daug laiko, išteklių ir neatneša pridėtinės vertės. Vietoje to vis labiau linkstama prie skaitmeninio paslaugų teikimo formato. Skaitmeninės platformos, kurias naudoja šiuolaikiniai bankai, išsiskiria intuityviai suvokiamu naudojimu, jos turi nujausti, ko gali norėti klientas.

Šiuolaikiniai bankomatai geba ne tik išduoti grynuosius pinigus, bet ir padėti bankams gauti atgalinį ryšį iš klientų. Pvz., pagal kliento poreikius ir užklausų istoriją yra parenkamas ir suformuojamas tik jam aktualių paslaugų pasiūlymas – ilgalaikė išperkamoji automobilio nuoma, kreditas ar paskola, kurią jis gali užsisakyti vieno mygtuko paspaudimu. Įsimenam veiksmų istoriją – bankomatai gali ne tik jus atpažinti, bet ir priderinti jūsų vartojamą kalbine versiją, pateikti paskutinių ar dažniausiai naudojamų operacijų opcijas.

Galiausiai gaminant naujus bankomatus žengiama naujausių technologijų link, supaprastinant vartotojų sąsajas ir priderinant prie išmaniųjų įrenginių. Atsisakoma standartinių klaviatūrų, naudojami lietimui jautrūs ekranai. Pinigams išgryninti taikomos bekontaktės priemonės ir mobilieji telefonai, veido atpažinimo technologijos.

Nauja, tai seniai pamiršta sena

Nors bankų padalinių transformacijos tematika šiandien vėl yra ant bangos, tai nėra naujiena rinkoje. Dar 2004 m. pirmą pilotinį savitarnos banko padalinį Lietuvos sostinėje buvo įsteigusi bankinių technologijų bendrovė BS/2.

Tokiame padalinyje veikė pinigų išgryninimo bankomatai ir informacinis kioskas, kuriame buvo galima gauti klientui aktualiausias paslaugas.

Bankai neužsidaro, bankai transformuojasi

Atsisakydami tradicinės grynųjų pinigų priėmimo ir išdavimo funkcijos, bankai savo padalinius keičia į universalius finansinių paslaugų teikimo centrus. Čia grynųjų pinigų operacijos jau nebėra prioritetinės. Kai kur jų iš viso atsisakoma. Tokiuose centruose klientams bandoma pasiūlyti kitų paslaugų, kurias gali suteikti bankas: konsultacijų, paskolų ar išperkamosios nuomos, verslo finansavimo ir pan. 

Daug investuojama ne tik į paslaugų paketus, bet ir į pačių padalinių įvaizdį, juos keičiant iš tradicinių klientus aptarnaujančių langelių į modernius, butikus primenančius biurus. Juose jaukioje aplinkoje galima ne tik užsisakyti ar aptarti finansinius klausimus, bet ir maloniai praleisti laiką besigrožint unikaliais akvariumais, mėgaujantis puodeliu kavos. Klientų vaikai čia gali pažaisti interaktyvius bankinius žaidimus.

Šiuo metu egzistuoja keli bankinių padalinių transformacijos etapai:

  1. Pusiau tradicinius banko padalinius primenantys skyriai, kuriuose jau nereikia atskirai eiti prie kasos ir susimokėti už paslaugas. Klientus aptarnaujantys vadybininkai, elektroninių kasos aparatų dėka, kurie yra įrenginėjami šalia banko vadybininkų, kartu atlieka ir finansines operacijas.
  2. Padaliniai, kuriuose neatliekamos grynųjų pinigų operacijos, o klientai norintys pinigus išsiimti ar įsidėti į savo sąskaitą, tai gali padaryti per bankomatus. Tuo tarpu banko vadybininkai, klientus konsultuoja įvairiais finansiniais klausimais.
  3. Savitarnos padaliniai, kuriuose visai nėra darbuotojų, o finansinės paslaugos suteikiamos per savitarnos įrenginius, kurie leidžia identifikuoti klientą, atidaryti banko sąskaitą, čia pat atspausdina sutartį. Leidžia sudalyti ilgalaikės išperkamosios nuomos sutartį, išduoda banko kortelę, išduoda bei priima grynuosius ir kt. Su banko vadybininku bendraujama vaizdo konferencijos būdu.
  4. Visiškai skaitmenizuoti padaliniai, kuriuose neatliekamos jokios grynųjų pinigų operacijos. Tokie padaliniai labiausiai skiriasi nuo tradicinių banko skyrių, čia jus galite ir nesutikti banko darbuotojų. Tokie padaliniai gali būti įkurti kaip papildomų paslaugų skyreliai kitose erdvėse, pvz., kavinėse, o visos paslaugos bus teikiamos kompiuterio ar planešinio pagalba.

Kalbos, kad tradicinė bankininkystė nyksta, o jos vietoje įsigali virtualūs bankinių paslaugų tiekėjai, yra gerokai perdėtos. Taip, tradicinė bankų veikla – grynųjų pinigų operacijos – mažėja, tačiau jų vietą užima kitos, universalios paslaugos.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *